29/12-06

Vår prins har kommit till oss! Den 29/12-06 beslutade han sig för att komma ut till oss. Allt gick lätt och enkelt, hade nog en drömförlossning.

Värkarna började vid 5 på morgonen men jag är då helt säker på att det är något annat för hallå jag ska INTE ha barn idag. Tomas säger åt mig att lägga mig ner och sova och tror att jag mest bara klagar för inget… Ringer till förlossningen vid 8 då barnmorskan inte är säker på vad det kan vara utan ber mig komma in då de ev kan vara urinvägsinfektion :-) Lägger på luren och tänker hmm 5 minuter mellan varje urinvägsinfektion?? Läser lite om förvärkar och värkar inser att det är värkar jag har, drar ihop lite grejer i väskan vi tänkt packa i flera dagar men inte fått någon ordning på.

Kommer upp till förlossningen vid 10 då jag blir undersökt och de tittar hur långt det är mellan värkarna, öppen 1 cm och 5 minuter mellan värkarna, jaha tänker ja men detta lär ju ta lång tid blir nog en 2007 bebis i alla fall... trodde jag ja ... Frågar om vi får åka hem och komma tillbaka nästa år, barnmorskan tittar på mig och säger att ja du får åka hem en sväng men lova att komma tillbaka inom två timmar ... hmm jag ska INTE ha barn nu ju...

Åker hem till mamma och pappa då jag inser att det kanske är så att jag faktiskt ska ha barn idag, värkarna bli flera och starkar medan jag äter lite frukost med mamma, duschar och ringer Sanna för att tala om att det nog är dax. Tomas åker hem packar lite mera grejer och åker sedan på affären för att handla lite blöjor, bindor och fika.



När Tomas kommer tillbaka känner jag att nä nu är det nog dax att åka upp igen vi kommer upp strax förre tolv, blir undersökt igen och är nu öppen 3-4 cm och värkarna är det fortfarande fem minuter mellan. Vi får så lov att stanna kvar denna gång men får gå ut till fiket för att få i oss lite mat, eftersom jag kräkts upp allt påväg till sjukhuset. Fikar, går tillbaka där vi får en förlossningssal att göra oss hemma i. Värmer värme kudde, lyssnar på musik, vilar, duschar, andas och försöker äta lite mera.







All mat och dryck jag fått i mig åker upp igen vid 16.30 tiden, värkarna börjar göra ondare och när jag står över sängen i en värk knäpper det till i kroppen och 16.47 går vattnet. Nu börjar värkarna verkligen göra ONT, barnmorskan säger att ja vi kommer att få se denna bebis komma till världen. Frågar när hon slutar, 21.00.. ja tänker jag då är bebisen ju snart ute.. 17.15 känner jag ett tryck neråt och säger åt Tomas att han måste ringa på barnmorskan. De kommer undersöker och säger att ojoj här kommer det att gå snabbt, jag andas och andas och andas ännu mer ja mest lustgas ;-) Tomas försöker ta den ifrån mig men jag hör att barnmorskan säger att det är okej att jag har den för jag andas så bra. Hon säger att om jag vill ha bäckenbotten bedövning måste vi ta den NU, tittar på henne och frågar hur långt det är kvar.. 3-4 värkar får jag som svar. Jag säger att nä då kör vi! Andas, skriker, njuter mellan värkarna av att mitt barn snart är ute.

De ser huvudet och jag får känna på ett litet huvud med massor av hår, barnmorskan vill att jag ska följa med bebisen ut med min hand, känns inte okej så jag återgår till att ha ena handen runt lustgasen och andra i Tomas hand. Får en otrolig kraft i värkarna jag känner hur underbart allt är och att jag snart faktiskt är mamma!

17.40 hörs ett skrik och jag får en underbar lite figur på mitt bröst, en varm fin kropp som jag total förälskar mig i. Tomas har varit underbar, hjälpte mig att komma ihåg andningen, varit lugn och vid min sida hela tiden, Älskar honom av hela mitt hjärta, ja nu delar han det ju med Ebbe även ;-)

Förälskad!

17.50 är moderkakan ute. Barnmorskan syr två små stygn för små sprickor för att det inte ska behöva göra så ont när det blir dax att kissa. Sedan får vi se på moderkakan och jag som alltid tyckt det vara äckligt att se på bilder tycker nu att det är bland de finast jag sett.. eller nja kanske inte men just då kändes det så ;-)
De lämnar oss, Pyttis tar bröstet och jag är mamma! Vi har blivit föräldrar till en underbar lite prins!



Efter två timmar kommer de tillbaka med fika till oss lite senare kommer barnmorskan tillbaka för att väga mätta och undersöka. Han är 47 cm lång och väger 2755 gram, allt ser bra ut och vi får börjar packa våra grejer för att få komma upp till BB.

Paket


Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter verkligen som en drömförlossning! Skönt att det gick så bra. Nu vill jag också... Kram!

2007-01-04 @ 08:40:16
Postat av: Helena

UUUNDERBART med lite bilder oxå! =)
Har redan kommenterat historien på fl. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback